Week van de cultureel Ondernemer 2013
27 jan 2013
Dit maakt dat cultureel ondernemerschap, nu een vaste plaats binnen de diverse curricula heeft , gezocht wordt naar een aanpak die voor alle opleidingen een verdieping en voordeel kan bieden. In samenwerking met Creative City Zuyd is deze week georganiseerd met steun van de provincie Limburg.
Cultureel ondernemerschap is binnen de kunstopleidingen en de dagelijkse praktijk van de kunstenaars/creatieven, een steeds meer urgenter onderwerp. Enerzijds vanuit een intrinsieke motivatie anderzijds gedwongen door externe factoren.
Dit maakt dat cultureel ondernemerschap nu een vaste plaats binnen de diverse curricula heeft gekregen en dat gezocht wordt naar een aanpak die voor alle opleidingen een verdieping en voordeel kan bieden.
Na een pilot van de week van de culturele ondernemer voor een gedeelte van de kunstfaculteiten van Zuyd Hogeschool in 2012 , is na een evaluatie besloten om de week van de culturele ondernemer 2013 in een breder verband vorm te geven. ( Vanaf 1 september 2013 zijn alle kunstvakopleiding ondergebracht binnen een faculteit Art Faculty Maastricht en zijn alle opleidingen Academies )
Breder in die zin dat het voor nu alle kunst academies ( Fine Arts and Design- Media Design & Technology- Architecture- Scientific Illustration- iArts- Toneelacademie- Conservatorium) toegankelijk is maar nadrukkelijk ook wordt opengesteld voor alumni cq creatieve starters uit de regio.
Om dit vorm te geven is voor samenwerking met een aantal partners gekozen. Op de eerste plaats om een inhoudelijke verbreding, anderzijds voor het zo optimaal mogelijk bereik van jonge starters uit de regio. Partners hiervoor zijn Kamer van Koophandel, Cultuur en ondernemen , stichting voor de Kunst , common Knowledge van the Artist and the Other en de Maxwell Group.
Het begrip Cultureel ondernemer hier scherper gedefinieerd. Naast de actuele noodzaak dat cultureel ondernemerschap ook op marketing en geld verdienen is gericht, moeten we cultureel ondernemerschap vooral meer vanuit een context benaderen. Dan moet je constateren dat het oude begrip, het creëren van beleving, nog altijd een rode draad, en daarmee een verbindend element, vormt. Dan maakt het niet veel uit waar je in de creatieve industrie werkzaam bent maar de focus is hetzelfde.
Om recht te doen aan die essentie en tevens toch de wat hardere kanten van het ondernemerschap mee te nemen, is het thema van de week :
“De positie van je Artistieke Praktijk
Werkwijze en planning:
In februari 2013 is de Stichting Mastering Cultural Entrepreneurship opgericht. Deze stichting, met een Culturele ANBI status, is voor projecten van en voor studenten/ alumni van de kunstfaculteiten, en gericht op het verder ontwikkelen van cultureel ondernemerschap. Deze stichting is verantwoordelijk voor de organisatie van de week van de culturele ondernemer. In samenwerking met Creative City Zuyd. Dit bureau is binnen de Art Faculty Maastricht het bureau waar alle aspecten m.b.t. cultureel ondernemerschap samenkomen. Voor de inhoud vorm te geven is een werkgroep samengesteld van inhoudelijk verantwoordelijken van de academies en op onderdelen met de reeds genoemde samenwerkingspartners.
Dit heeft geresulteerd in een intensief programma. (zie bijlage draaiboek)
Op alle dagen zullen meerdere workshops gelijktijdig plaats vinden, sommige in herhaling en sommige zowel Nederlands- als Engelstalig.
Woensdag 1e dag
De positie van je Artistieke praktijk in de samenleving.
Donderdag 2e dag
Het creëren van waarde in praktijk.
Vrijdag 3e dag
Transdisciplinair en strategisch denken.
Alle workshop worden geven door personen uit bedrijfsleven, beroepspraktijk en aansprekende instellingen. Voorts is Kamer van Koophandel, Cultuur en ondernemen Nederland, St. Voor de kunst betrokken in de vorm van workshops en beurzenstands. Daarnaast is een aantal alumni voor de speeddate en forum discussie uitgenodigd. Voor de organisatie wordt gebruik gemaakt van de capaciteit van Creative City Zuyd en de inzet van werkstudenten/alumni. De financiële organisatie verloopt geheel via d Stichting Mastering Cultural Entrepreneurship Maastricht.
Inhoudelijk toelichting op het programma
De (Keynote) sprekers zijn met zorg uitgekozen en passend binnen het thema van die dag. Angelo Vermeulen , eerste dag, is een internationale persoonlijkheid op het gebied van interdisciplinariteit. Het zet de toon voor de dagen met zijn presentatie.
Stephan Cahsman is internationaal bekend binnen cultureel ondernemerschap. ( Door de Joop van den Ende Foundation speciaal in Nederland geïntroduceerd.) Hij zal met enkele jonge starters de tweede dag enkele casussen uitwerken en avonds zal hij in zijn Keynote lezing deze centraal stellen. Daardoor wordt een verbinding gelegd met ontwikkelingen in de regio.
De derde dag start Peter Missotten internationaal werkend in multidisciplinaire projecten.
De Keynote sprekers zijn essentieel in om die dagen de verdieping en impuls te geven die nodig zijn.
De overige sprekers zijn afhankelijk van de dag passend binnen het thema.
Op woensdag is bv. Jennifer Kanary Nikolova, beeldend kunstenaar en nu als researcher binnen Labyrinth Psychotica.
Op de vrijdag zijn het jonge starters die reeds hun praktijk hebben ontwikkeld in een breder perspectief. Alexander Augustus als stedelijke ontwikkelaar en Maite Geurin die haar dans nu therapeutisch toepast voor Parkison patiënten.
De workshops worden geven door professionals uit diverse invalshoeken. Een paar uit lichtend:
Branding vanuit communicatie( Zuiderlicht) , branding van jezelf vanuit sport ( Roda JC) Fundraising en, Laagland over strategisch denken bij beleid plannen. Art Buro Limburg administratieve aspecten en Maxwellgroup over business modellen.
Er zijn speeddate sessies met alumni uit alle disciplines en de dagen worden besloten met forumdiscussies. Alles dagen zijn er relevante informatie stands.